Nota Informativa
  • El material d'aquesta unitat està extret de la proposta del IOC (Institut Obert de Catalunya)
  • L'autor del material original és Xavier Belanche
  • Podeu consultar la llicència Creative Commons original aquí
  • Aquesta unitat ha sigut modificada i adaptada als requisits d'aquest curs
  • Podeu consultar el material original fent clic al botó de la dreta
Introducció a la Unitat: 
 
  • Què és la impressió en 3D? Com funciona?
  • Quin futur es dibuixa davant de la situació que tothom qui disposi d'una impressora 3D pugui imprimir qualsevol objecte?
  • Creus que estem davant de la tercera revolució industrial?
  • Vols dissenyar un objecte preparat per imprimir?
La nostra impressora
 
  • Comentem les característiques i les idees que ens expliquen al vídeo.
Avaluació Inicial: observació d'aula i intervencions
Les possibilitats avui en dia són infinites. Aquí en tens 2 exemples:
  • Personalitzar: t'imagines les tasses de cafè amb la forma del teu rostre? Al cap i a la fi, no hi ha serveis d'impressió gràfica personalitzada sobre samarretes, tasses o qualsevol objecte?

  • Reparar: la promesa del 3D passa també per l'oportunitat de reparar eines, utensilis o qualsevol objecte que requereixi la substitució d'una o diverses de les peces perquè torni a funcionar.

Activitat 1: (30')
Crea un llistat dels usos actuals de les impressores 3D en els diferents àmbits i dona una petita explicació de cada un d'ells. Cerca per internet diferents webs, notícies, vídeos o el que et faci falta per poder informar-te sobre aquests usos.
Pistes: s'utilitzen en medicina, construcció, modelatge, maquetisme, a les empreses, a les escoles, vestits, prototips,...
Activitat 2: (30')
Un cop hagis creat el llistat anterior, pensa com es fabricaven abans els objectes que has esmentat. Quines avantatges i inconvenients hi trobes si els passem a fer de manera massiva amb la tecnologia d'impressores 3D?
Posa la informació de les dues activitats a la teva web. Acompanya-ho de tot allò que creguis necessari com vídeos, notícies, botons, enllaços, mapes,...
Criteri Avaluació 1, 6 i 7
  • Com t'imagines l'evolució de la impressió en 3D d'aquí a vint-i-cinc anys?
  • Creus que tothom tindrà una impressora 3D a casa com un electrodomèstic més, com ara l'ordinador, la rentadora o la nevera?
  • Penses que pot ser semblant a la història que mostra el següent curt d'animació?
  • Creus que el model econòmic canviarà quan tots nosaltres disposem d'una impressora 3D? (en comptes d'anar a comprar objectes els fabricarem a casa?)
Activitat: (1h)
Crea un apartat d'opinió personal a la teva web on expliquis què en penses tu de com evolucionarà el món de la impressió 3D. Pots redactar un escrit a partir de les preguntes anteriors. 
Recorda afegir aquesta activitat a la web amb qualsevol element que necessitis, vídeo, imatges, enllaços , botons,...
Criteri Avaluació 2, 6 i 7
Com funciona la impressora 3D? De quines parts es composa?
Activitat: (1h)
Cerca per la xarxa com funciona una impressora 3D des de que cliquem al botó d'imprimir a l'ordinador fins que finalitza aquesta impressió. Hi intervenen diferents parts de les impressores que hauràs de saber quines són... Però com totes les màquines, poden tenir problemes oi? Quin/s són els problemes més comuns a les impressores 3D?
Un cop més, hauràs d'afegir aquesta activitat a la web i potser et resulta interessant afegir quelcom com un vídeo, una imatge esclaridora, un dibuix que facis tu mateix de les parts de la impressora,...
Criteri Avaluació 3, 6 i 7
Comencem amb TINKERCAD       
Iniciem-nos en el món del disseny 3D amb una aplicació fàcil, intuïtiva i gratuïta. Aquesta aplicació és Tinkercad que ens permet crear allò que volem només amb la nostra imaginació. Caldrà que us registreu seguint els passos a sota mencionats i que entreu el codi de convidat que se us proporciona per tal de que el professor pugui veure els avenços en el vostres dissenys.
  1. Accediu a la pàgina web de Tinkercad mitjançant el botó de la teva classe que trobaràs a sota dels passos.
  2. Utilitzeu l'alias/nickname proporcionat cadavegada que necessiteu entrar a dissenyar. 
Activitat:(2h)
Dissenya un clauer de mides màximes 50mm x 30mm x 4mm (llarg x ample x gruix) seguint els passos que indica el professor.
Un cop dissenyat fes captures de pantalla de l'alçat, la planta i el perfil i copia-les a la fitxa següent. Explica també, en què t'has inspirat per dissenyar aquest clauer. 
Guarda la fitxa al teu Google Drive i penja-la a la web per tal de que tothom pugui veure el teu disseny creat.
Criteri Avaluació 4 i 6
Projecte de Disseny (4h)
Formeu part d'unes empreses dedicades a l'elaboració de maquetes en 3D i els professors de l'IES GELIDA d'història de l'art us demanen que necessiten unes petites reproduccions dels edificis més emblemàtics del món per poder-los mostrar a les seves classes.
Els edificis que necessiten són els següents:
Cada parella haurà de triar un edifici per dissenyar-lo en 3D amb un tamany màxim de 140mm x 140mm x 140mm (llarg x ample x alçada).
Caldrà que comenceu fent un esbós de l'alçat, la planta i el perfil de l'edifici i identificant quines figures geomètriques hi podeu observar. Aquestes vistes us serviran per poder començar a dissenyar. 
Criteri Avaluació 4, 5, 6 i 8
Un cop dissenyat l'edifici al Tinkercad. Ompliu la fitxa que teniu a continuació amb les vistes corresponents (és el mateix que vareu fer amb el clauer). 
La fitxa ha d'estar dins de la carpeta de Tecnologia del vostre Drive i després l'heu de publicar a la web de cadascú.
Què s'ha d'incloure a la pàgina d'aquesta unitat?
  • Obligatori: 
    • Justificació​ (escrita, en forma de vídeo, presentació de Google,...) dels recursos emprats durant la Unitat i inclosos en la Web
    • Reflexió (5-10 línies) que contesti a la pregunta: Perquè creus que és important aquesta unitat?
    • Activitats fetes a classe
  • Opcional:
    • Vídeos que hàgiu consultat​
    • Pàgines web consultades
    • Alguna notícia que hàgiu trobat relacionada amb el tema
    • Qualsevol material utilitzat durant el tema...
IMPORTANT: Recorda que totes les imatges que incloguis a la teva pàgina web han de complir amb la llei! Repassa les llicències Creative Commons!
Criteri Avaluació 4, 5, 6, 7 i 8

© 2016 - 2018  edutecno.cat by Raül Pérez Cobos 

Llicència