Nota Informativa
  • El material d'aquesta unitat està extret de la proposta del IOC (Institut Obert de Catalunya)
  • L'autor del material original és Xavier Belanche
  • Podeu consultar la llicència Creative Commons original aquí
  • Aquesta unitat ha sigut modificada i adaptada als requisits d'aquest curs
  • Podeu consultar el material original fent clic al botó de la dreta
Introducció a la Unitat: 
 
  • Què és la impressió en 3D? Com funciona?
  • Quin futur es dibuixa davant de la situació que tothom qui disposi d'una impressora 3D pugui imprimir qualsevol objecte?
  • Creus que estem davant d'una revolució industrial?
  • Vols dissenyar un objecte preparat per imprimir?
Avaluació Inicial: observació d'aula i intervencions
Les possibilitats avui en dia són infinites. Aquí en tens 2 exemples:
  • Personalitzar: t'imagines les tasses de cafè amb la forma del teu rostre? Al cap i a la fi, no hi ha serveis d'impressió gràfica personalitzada sobre samarretes, tasses o qualsevol objecte?

  • Reparar: la promesa del 3D passa també per l'oportunitat de reparar eines, utensilis o qualsevol objecte que requereixi la substitució d'una o diverses de les peces perquè torni a funcionar.

Activitat 1: (30')
Crea un llistat dels usos actuals de les impressores 3D en els diferents àmbits i dona una petita explicació de cada un d'ells. Cerca per internet diferents webs, notícies, vídeos o el que et faci falta per poder informar-te sobre aquests usos. 

Accedeix a la unitat Impressores i disseny 3D al llibre digital Tecno12-18. Un cop dins, entra a l'apartat 1, Impressores 3D i cerca la informació sobre Què es pot fabricar amb una impressora 3D. 

Amplia la informació amb nous usos que no es recullen al llibre digital. 
Pistes: s'utilitzen en medicina, construcció, modelatge, maquetisme, a les empreses, a les escoles, vestits, prototips,...

Criteri Avaluació 1, 6 i 7
Com funciona la impressora 3D? De quines parts es composa?

Activitat: (1h)
Accedeix a la unitat Impressores i disseny 3D al llibre digital Tecno12-18. Un cop dins, entra a l'apartat 1, Impressores 3D i cerca la informació sobre Components d'una impressora 3D i Com funciona una impressora 3D. 

Hauràs  d'afegir, dins de la unitat 2, un resum d'aquests dos punts. Potser et resulta interessant afegir quelcom com un vídeo, una imatge esclaridora, un dibuix que facis tu mateix de les parts de la impressora,...

Criteri Avaluació 3, 6 i 7
Activitat: (1h)
Crea un apartat d'opinió personal a la teva web on expliquis què en penses tu de com evolucionarà el món de la impressió 3D. Pots redactar un escrit a partir de les preguntes anteriors. 
Recorda afegir aquesta activitat a la web amb qualsevol element que necessitis, vídeo, imatges, enllaços , botons,...
Criteri Avaluació 2, 6 i 7
  • Com t'imagines l'evolució de la impressió en 3D d'aquí a vint-i-cinc anys?
  • Creus que tothom tindrà una impressora 3D a casa com un electrodomèstic més, com ara l'ordinador, la rentadora o la nevera?
  • Penses que pot ser semblant a la història que mostra el següent curt d'animació?
  • Creus que el model econòmic canviarà quan tots nosaltres disposem d'una impressora 3D? (en comptes d'anar a comprar objectes els fabricarem a casa?)
Comencem amb TINKERCAD       
Iniciem-nos en el món del disseny 3D amb una aplicació fàcil, intuïtiva i gratuïta. Aquesta aplicació és Tinkercad que ens permet crear allò que volem només amb la nostra imaginació. Caldrà que us registreu seguint els passos a sota mencionats i que entreu el codi de convidat que se us proporciona per tal de que el professor pugui veure els avenços en el vostres dissenys.
  1. Accediu a la pàgina web de Tinkercad mitjançant el botó de la teva classe que trobaràs a sota dels passos.
  2. Utilitzeu el compte de mail @iesgelida proporcionat cada vegada que necessiteu entrar a dissenyar. 
Impresión 3d
Activitat:(2h)
Dissenya un clauer de mides màximes 50mm x 30mm x 4mm (llarg x ample x gruix) seguint els passos que indica el professor.
Un cop dissenyat fes captures de pantalla de l'alçat, la planta i el perfil i copia-les a la fitxa següent. Explica també, en què t'has inspirat per dissenyar aquest clauer. 

El forat per passar l'anella del clauer ha de ser de 4mm de diàmetre.

Guarda la fitxa al teu Google Drive i penja-la a la web per tal de que tothom pugui veure el teu disseny creat.

Criteri Avaluació 4 i 6
Projecte de Disseny (4h)
Formeu part d'unes empreses dedicades a l'elaboració de maquetes en 3D i els professors de l'IES GELIDA d'història de l'art us demanen que necessiten unes petites reproduccions dels edificis més emblemàtics del món per poder-los mostrar a les seves classes.
Els edificis que necessiten són els següents:
Arquitectura antigua en ruinas
Negro y Mezquita Blanca
nueva York
Cada parella haurà de triar un edifici per dissenyar-lo en 3D amb un tamany màxim de 140mm x 140mm x 140mm (llarg x ample x alçada).
Caldrà que comenceu fent un esbós de l'alçat, la planta i el perfil de l'edifici i identificant quines figures geomètriques hi podeu observar. Aquestes vistes us serviran per poder començar a dissenyar. 
Criteri Avaluació 4, 5, 6 i 8
Paisaje urbano de Florencia
Un cop dissenyat l'edifici al Tinkercad. Ompliu la fitxa que teniu a continuació amb les vistes corresponents (és el mateix que vareu fer amb el clauer). 
La fitxa ha d'estar dins de la carpeta de Tecnologia del vostre Drive i després l'heu de publicar a la web de cadascú.
Què s'ha d'incloure a la pàgina d'aquesta unitat?
  • Obligatori: 
    • Índex de les activitats treballades i publicades en aquesta unitat. Incloure'l al principi de la pàgina U2.
    • Activitats fetes a classe
    • Reflexió (5-10 línies) que contesti a la pregunta: Perquè creus que és important aquesta unitat?
  • Opcional:
    • Vídeos que hàgiu consultat​
    • Pàgines web consultades
    • Alguna notícia que hàgiu trobat relacionada amb el tema
    • Qualsevol material utilitzat durant el tema...
IMPORTANT: Recorda que totes les imatges que incloguis a la teva pàgina web han de complir amb la llei! Repassa les llicències Creative Commons!
Criteri Avaluació 4, 5, 6, 7 i 8